Belangrijke factoren van een goede website

Jean Lamberts – 27 augustus 2020

Online marketing
Webdesign
Web development

Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een nieuwe website?

Een website (laten) maken of je bestaande website een opfrisbeurt geven is niet makkelijk. Waar moet er rekening mee gehouden worden bij het maken van een website? Onderstaand worden verschillende factoren toegelicht waar jij op moet letten bij het (laten) maken van een website.

1. Doel van de website

Bij het maken van je website is het zeer belangrijk om te bepalen wat het doel is. Eigenlijk is dit het startpunt voor het ontwikkelen van je website. Wil je de bezoeker informeren, iets laten kopen of een andere service aanbieden? Aan de hand van dit doel ga je bepalen welke acties je uitvoert op je website.

2. Het budget

Bij het (laten) maken van een website kun je aan veel budgetten denken. Wil je een kleine website, puur voor vrienden en kennissen? Heb je een groot bedrijf en wil je een professionele website laten maken? Zelf kun je natuurlijk met behulp van het internet een website neerzetten, maar is deze website dan wel betrouwbaar genoeg? Denk dus goed na over het budget wat je over hebt voor je website. Hoe hoger je budget, hoe beter de kwaliteit van je website.

3. Het design

Bekijk eerst goed wie je wilt bereiken met je website. Sommige mensen gaan op zoek naar hoe ze zo snel mogelijk een website kunnen realiseren. Bij het bouwen (realiseren) van de website komen ze dan veel dingen tegen die ze van te voren anders gewild hadden. Daarom is het belangrijk om vooraf een design te maken, en vervolgens dit design uit te werken in een werkende website.

Bij het ontwerp is het bijvoorbeeld van groot belang om te kijken waar je een call-to-action (CTA) plaatst. Dit is een korte oproep aan de bezoeker die overeenkomt met het doel van de website en over te gaan tot actie. Denk hierbij aan het maken van een afspraak of het aanvragen van een offerte. Houd dus bij het maken van een design rekening met hoe en waar je deze CTA’s in gaat zetten. Denk hierbij aan de kleuren van je website en laat de bezoeker weten wat er gaat gebeuren.

4. Responsive

Tegenwoordig worden websites op veel verschillende devices bekeken. Een computer, tablet of telefoon zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in het dagelijks leven. Zorg er dus voor dat je website werkt op al deze devices. Het responsive maken van je website houdt in dat je website per device aangepast wordt. Daarnaast geeft Google ook voorrang aan website die responsive zijn. Een responsive website scoort dus ook hoger dan de websites die niet responsive zijn.

5. Useability

De useability van je website gaat over het gebruiksvriendelijk ontwerp. Het houdt in dat de bezoekers snel en overzichtelijk kunnen zien hoe je website werkt en waar ze informatie kunnen vinden. Denk hierbij aan factoren zoals: een logo linkt terug naar de home pagina, een navigatiemenu staat bovenaan de pagina en een link in de tekst heeft een afwijkende kleur. Daarnaast is een responsive design ook van groot belang bij de useability. Ook heeft useability veel te maken met SEO. Als je een slechte useability hebt zullen bezoekers snel jouw website verlaten (bounce rate), wat leidt tot een slechtere vindbaarheid van jouw website.

6. Domeinnaam

Nadat het doel van je website duidelijk is, is het belangrijk om te beginnen bij de domeinnaam van je website. Door velen mensen wordt een goede domeinnaam onderschat, terwijl het van groot belang is. Het grootste doel van een website is (waarschijnlijk) om verkeer te genereren en dit vervolgens om te zetten in conversie. Hoe meer verkeer een website genereert, hoe groter de kans op conversie is. Het verkrijgen van een goede en effectieve domeinnaam is een groot gedeelte van de versterking van de online positionering van jouw website. Met een juiste domeinnaam verhoog je de vindbaarheid van jouw website en daarnaast ook de retentie van een website bij de bezoeker. Zorg er dus voor dat je gekozen domeinnaam duidelijk is en betrekking heeft op je product(en) of dienst(en). Kijk goed voordat je een website begint naar welke domeinnaam nog vrij is.

7. SEO

De vindbaarheid van je website is van groot belang. Het zou zonde zijn als je een goed werkende website hebt, maar niemand deze kan vinden. SEO (Search Engine Optimization) is alles wat je doet om hoog in de organische zoekresultaten te komen. Achter SEO zitten verschillende technieken, die er samen voor zorgen dat je website hoog in de zoekresultaten komen te staan. Dit heeft te maken met zoekwoorden, content en linkbuilding.

8. Actuele content

Probeer up-to-date content op je website te plaatsen. Een website waar veel verouderde content op staat is vervelend voor de bezoeker, en slecht voor je positie in Google. Hou dus je website actueel door bijvoorbeeld nieuwsberichten of blogs te plaatsen die relevant zijn voor jouw bezoekers. Hierdoor verbetert ook de ranking in Google, dit is dus goed voor je SEO.

9. Content management systeem (CMS)

Denk goed na welk content management systeem je gaat gebruiken. Dit is bedoeld om het bijhouden van een website makkelijker te maken. Er zijn zowel betaalde als gratis implementaties. De meest bekende gratis implementaties zijn WordPress, Drupal of Joomla. Grotere ondernemingen gebruiken vaker content management systemen als SDL Tridiun, Adobe Experience Manager, Sitecore of Episerver. Het grootste voordeel van een gebruiksvriendelijke CMS is dat niet-technische medewerkers van jouw onderneming zelf aan de website kunnen werken, zoals het plaatsen/aanpassen van content.

Jean Lamberts | Founder | Ovation Digital Agency

Jean Lamberts is sinds 2020 mede-oprichter van Ovation Digital Agency, een bureau gespecialiseerd in online marketing. Na veel kennis en ervaring opgedaan te hebben bij zijn eerste onderneming Studio Lamberts, heeft hij Ovation Digital Agency opgericht.

Artikelen die u ook interessant kan vinden

Online marketingUncategorizedWebdesignWebdevelopment
August 27, 2020

Belangrijke factoren van een goede website

Een website (laten) maken of je bestaande website een opfrisbeurt geven is niet makkelijk. Waar moet er rekening mee gehouden worden bij het maken van een website?
Online marketing
September 3, 2020

Het belang van social media voor jouw onderneming

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Het is nog steeds een relatief jong iets en het blijft altijd in beweging.
Online marketingUncategorizedWebdevelopment
February 27, 2020

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website?

Een website kan op veel verschillende manieren gevonden worden. Er zijn veel aspecten waar je naar moet kijken als je goed vindbaar wilt zijn bij zoekmachines zoals Google en Bing.

Direct weten waar uw kansen liggen en wat wij voor u kunnen betekenen?

Ovation is een full service digitaal bureau, gespecialiseerd in digitale communicatie, creatie en productie. Ons enthousiaste team werkt gedreven en geïnspireerd aan originele eindproducten en projecten voor onze opdrachtgevers. Daag ons uit en kijk wat wij ook voor ú kunnen betekenen!