Mathijs Vermeulen – 22 oktober 2020
Wat houdt SEA nou eigenlijk echt in?
Hoewel zoekmachineoptimalisatie u kan helpen om op natuurlijke wijze verkeer te verwerven, kan het soms een tijdje duren voordat de resultaten zichtbaar zijn. Daarom kan het een goed idee zijn om gebruik te maken van ‘Search Engine Advertising’, ook wel bekend als SEA. Hoewel SEA en SEO beide deel uitmaken van zoekmachinemarketing, is de aanpak heel anders. SEO optimaliseert uw website voor een betere positie in zoekmachines zoals Google, terwijl Search Engine Advertising u helpt door betaalde advertenties bovenaan weer te geven in de zoekmachines.

Hoe werkt Search Engine Advertising?
Elke adverteerder die gebruik maakt van Search Engine Advertising zal advertenties tonen aan gebruikers die op zoek zijn naar bepaalde trefwoorden. Elke keer dat een gebruiker op de advertentie klikt, zal hier een vergoeding voor betaald moeten worden. Die vergoeding is van te voren bekend aan de hand van een soort ‘biedingswaarde’. Daarnaast kan er ook een bepaald dagbudget ingesteld worden, zodat er meer controle is over het adverteren.
SEA is eigenlijk gebaseerd op een veilingsysteem. De adverteerders zullen bieden op bepaalde zoekwoorden. Op zoekwoorden die erg relevant zijn zal dus ook meer geboden worden.
Als u zoekt naar zoekwoorden met een lage competitie en een hoog volume, zullen de kosten minder zijn. Daarnaast is de kwaliteit van groot belang. De kwaliteit laat zien hoe goed de advertentie voldoet aan de zoekintentie en de behoeften van uw doelgroep. Enkele dingen die zoekmachines meenemen zijn onder andere landingspagina’s, de relevantie van de advertentie/zoekwoord, de doorkliksnelheid en de prestaties uit het verleden.
Wat zijn de voordelen van Search Engine Advertising?
Sinds dat SEA bestaat is het een uitstekende methode om meer bereik te krijgen voor uw producten of diensten. In tegenstelling tot SEO, levert het onmiddellijk exposure op in plaats van weken of maanden voordat er resultaat zichtbaar is. Bovendien kan SEA u helpen om specifieke doelgroepen te benaderen, waardoor er meer rendement behaald wordt.
Dankzij de geïntegreerde analytics in de zoekmachines kan er altijd gewerkt worden aan een betere ranking. Analytics geeft namelijk uitgebreide rapportages, waarmee de advertenties verbeterd kunnen worden. U kunt ook de efficiëntie van uw advertenties meten en vervolgens alles volledig aanpassen aan uw eigen wensen. Ook heeft u de volledige controle over alle kosten die gemaakt worden. U hoeft niet meer te betalen dan u wilt.
Waarom is een goede SEA-strategie belangrijk?
Een goede SEA-strategie houdt in dat u de juiste campagnes creëert en ervoor zorgt dat de doelgroep bereikt wordt. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken kunt u zo de totale winst verhogen. Uit een onderzoek blijkt dat 90% van de ‘zoekers’ precies weet wat ze willen, dus als u zich op de juiste zoekwoorden richt, bent u in staat hun eisen te bereiken, wat zal leiden tot een beter resultaat. In tegenstelling tot SEO wordt er veel sneller resultaat bereikt, wat leidt tot een vergroting van uw naamsbekendheid.
Wat zijn de verschillen tussen SEA en SEO?
Hoewel de twee termen veel op elkaar lijken, zitten er veel verschillen tussen. SEA is betaald en zal de klant direct bereiken. Echter wordt er wel betaald voor elke klik (costs per click). SEO zal op den duur natuurlijk ook een boost geven, en er hoeft niet betaald te worden voor de clicks, maar het kan een lange tijd duren om enigszins ergens bovenaan te komen in de zoekresultaten.
SEA helpt u bij het zoeken van de juiste zoekwoorden, en bepaalt daarnaast ook het bedrag wat er betaald moet worden. De advertentie is echter alleen zichtbaar zolang er betaald wordt. SEA verdiept zich ook in zaken zoals de doelgroep, het device, de taal en specifieke locaties. Dit zal meer exposure met zich meebrengen.
Conclusie
Zoals u heeft gelezen is SEA erg nuttig als u de exposure van uw merk vergroten en de conversiesnelheid wilt verhogen. Daarnaast levert het ook een uitstekende return on investment op. Wel moet er betaald worden voor elke klik, maar dit is het waard als u uw bedrijf op de eerste plek wilt hebben. Zorg er wel voor dat het SEO gedeelte op de been blijft.

Mathijs Vermeulen | Founder | Ovation Digital Agency
Mathijs Vermeulen is sinds 2020 mede-oprichter van Ovation Digital Agency, een bureau gespecialiseerd in online marketing. Zijn kennis heeft hij opgedaan tijdens zijn studie en dit vervolgens toegepast in verschillende projecten.
Direct weten waar uw kansen liggen en wat wij voor u kunnen betekenen?
Ovation is een full service digitaal bureau, gespecialiseerd in digitale communicatie, creatie en productie. Ons enthousiaste team werkt gedreven en geïnspireerd aan originele eindproducten en projecten voor onze opdrachtgevers. Daag ons uit en kijk wat wij ook voor ú kunnen betekenen!